Valtava monttu on kadonnut Lahden keskustasta ja tori alkaa jo
muistuttaa hieman toria. Kohta nähdään miten varsinaisen torielämän käy.
Kun pysäköintikellaria alettiin rakentaa kukaan ei osannut varmasti
sanoa palaako Suomen vilkkaimpiin kuulunut tori entiselleen. Esimerkiksi
Mikkelissä tori kärsi selvästi parkkihallin rakentamisesta sen alle.
Torikauppiaat valittavat, että ihmiset laittavat autonsa halliin ja
painuvat läheisiin marketteihin. Harva nousee maan päälle viettämään
aikaa torilla. Toivottavasti näin ei käy Lahdessa. Itse uskon, että
torielämällä on meillä sen verran vahvat perinteet että torielämä niiden
avulla säilyy.
Itse parkkitaloa olen vastustanut alusta asti. Se
oli takavuosien vaaleissa eräs teemoistani, jota myös pidin jatkuvasti
esillä ja koitin eri yhteyksissä vaikuttaa hankkeen kaatumiseen. Takkiin
tuli ja halli rakennettiin. Toisaalta on pakko ihailla kuinka
taitavasti pysäköintikellaria vietiin eteenpäin. Kun ensin rakentamisen
tarpeelle ei ollut olemassa todellista näyttöä, saatiin siihen kiedottua
mukaan vaikka mitä rakennusten velvoitepysäköinnistä kävelykatuihin. Ei
siis mikään ihme, että monet vannoutuneet parkkitalon vastustajatkin
pyörsivät puheitaan. Ja kuka kaiken lystin maksaakaan? Aivan, me
veronmaksajat. Olen yhä sitä mieltä, että kaupungissamme olisi ollut
parempaakin käyttööä 20 miljoonalle kuin rakentaa pysäköintipaikka 400
autolle. Käytännössä 300:lle, koska sata paikkaa tarvitaan lähitalojen
velvoitepysäköinnille. Jonka asian kietominen mukaan hankkeeseen oli
eräs upeimpia polittisia kiemuroita mitä olen nähnyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti